Recension av Rocketman

Taron Egerton övertygar i visuellt imponerande musikal.

Elton John befinner sig på toppen av sin framgång när han vandrar in på ett AA-möte. Iklädd en av sina färgstarka kostymer sätter han sig ner och berättar sin livshistoria. I det första av filmens många urläckra musikalnummer, förs vi tillbaka i tiden till när han som barn tog sina första trevande steg in i världen av musik.

Snabbt står det klart att den lille Reginald Dwight – detta var Elton Johns barndomsnamn – är musikalisk. Hans mor (spelad av Bryce Dallas Howard) tycker att det inte skulle vara så dumt att ha en musiker i familjen. Fadern är i militären, han reser mycket och hyser ett totalt ointresse för sin sons ambitioner. I hushållet finns även Reginalds mormor, som är den enda som på riktigt uppmuntrar honom att fortsätta med musiken.

Vidare får vi följa hur han träffar sin låtskrivare Bernie Taupin (Jamie Bell) och managern John Reid (Richard Madden), som han också har en relation med. Genombrottet kommer snabbt, efter en spelning på Los Angeles hippaste klubb där det rivs av en grym version av ’’Crocodile Rock’’. Musikalnumren är visuellt magnifika på ett sätt som för tankarna till Baz Luhrmanns filmer. Och Taron Egertons röst är helt enkelt väldigt övertygande. Dessutom är han rätt porträttlik.

För det är kring Elton John som filmen är centrerad. Hur bristen på kärlek från fadern påverkat honom på ett sätt som gjort att han inte kunnat älska sig själv. Med alkohol och kokain försöker han fylla det tomrum som finns inom honom. Detta skildras stundtals riktigt tragiskt och det känns som om att vi faktiskt kommer nära inpå personen Elton John. Till skillnad från exempelvis fjolårets tafatta Queen-filmatisering ’’Bohemian Rhapsody’’, som skildrar bandmedlemmarnas liv väldigt ytligt.

Filmen hade dock blivit ännu bättre om strukturen på handlingen varit mer originell. Elton Johns liv skildras mestadels kronologiskt genom tillbakablickar, och händelseförloppet är förutsägbart. Ibland hade jag önskat att man i biografi-filmer fokuserar på en viktig period i personens liv, även om det sker på bekostnad av att mycket annat uteblir.

Se Rocketman konstandsfritt på Streamly Play

Artikel av August Klittmar, 2020-03-23

Relaterat material